Fiedler & Lundgren
Fiedler & Lundgren, grundat 1783 av Samuel Fiedler, har växt från en svensk snusfabrik till ett globalt företag under British American Tobacco. Trots utmaningar som Sveriges tobaksmonopol och ägarförändringar, har företaget återuppstått starkt och fortsätter att utveckla snus som Lundgrens och Granit.
Snustillverkarens tidiga historia
Fiedler & Lundgrens historia börjar redan 1783 när Samuel Fiedler fick tillstånd att starta en snustillverkning i Sverige. Fiedler, en utländsk skräddare (det är idag oklart varifrån han kom), lade grunden till det som skulle bli en framgångsrik tobaks- och snusfabrik på Kyrkogatan 40 i Göteborg. Under denna tid var det fuktiga lössnuset på väg att bli en trend, medan det torra luktsnuset successivt fasades ut.
Företaget tog en betydande vändning i början av 1800-talet när Fiedler och hans affärspartner Fredrik Lundgren uppförde en egen fabrik i Göteborg. Denna expansion ledde till en snabb tillväxt i snusproduktionen. Företaget fortsatte att växa och anpassa sig till nya ägarstrukturer efter Fiedlers bortgång 1835 och Lundgrens 1865. Trots förändringar i ledarskapet blomstrade verksamheten och hade en stark försäljning, särskilt i södra och mellersta Sverige.
Tobaksmonopolets inverkan och flytten till Danmark
1915 infördes ett tobaksmonopol i Sverige, vilket innebar att staten tog över all snustillverkning. Trots att de ursprungliga lokalerna för Fiedler & Lundgrens tillverkning blev inlösta av Svenska Tobaksmonopolet, vägrade företaget att ge upp. Istället flyttade de till Köpenhamn, Danmark, där de lanserade två populära snusmärken – Göteborgs Snus och Stockholms Snus. Företaget hade dock vissa svårigheter under denna period, och produktions- och försäljningsrättigheterna övergick till Skandinavisk Tobakskompagni (idag Scandinavian Tobacco Group, även kända som STG).
Fiedler & Lundgren 2023: En del av BAT
Det var inte förrän 15:e september 2002 som snustillverkaren Fiedler & Lundgren officiellt återuppstod. Detta initierades av ett team från Orlik Tobacco Company och Scandinavian Tobacco Company. Visionen var att återuppta Fiedler & Lundgrens snusproduktion i Sverige, och 2004 gjorde de åter entré på den svenska marknaden.
2008 förvärvades Fiedler & Lundgren av British American Tobacco (BAT), världens näst största tobaksbolag. BAT har verksamhet i omkring 180 länder, med ett stort antal kända cigarettmärken som Lucky Strike, Prince, North State, Kent, Vogue och Pall Mall. Läs mer om British American Tobacco (BAT) här.
Tidslinje Fiedler & Lundgren
Snustillverkaren Fiedler & Lundgren har som tidigare beskrivits genomgått ett stort antal förändringar sedan starten på 1800-talet. Här är en kort tidslinje över företagets historia:
-
1783: Skräddarmästaren Samuel Fiedler startar snustillverkning, vilket möter den växande efterfrågan på fuktigt snus. Fiedlers snusfabrik i Göteborg öppnar.
-
1795: Fiedlers företag frodas, med över 420 kg snus sålt detta år, under ledning av Samuels son, Magnus.
-
1802: Samuel expanderar verksamheten genom att bygga en tvåvåningsfabrik på Kyrkogatan 40 i Göteborg.
-
1817: Magnus Fiedler tar över företaget efter faderns bortgång 1804.
-
1835: Magnus son, August, tar ledningen. Han bjuder in Fredrik Lundgren som partner och tillsammans omvandlar de verksamheten till Fiedler & Lundgren.
-
1865: Fredrik Lundgren överför ägandet till två medarbetare, Anders Fredrik Nilsson och brorsonen Ivar S. Nilsson.
-
1915: Fiedler & Lundgrens fabrikslokaler förvärvas av AB Svenska Tobaksmonopolet, som övertar all tobakshantering i Sverige för att finansiera ett nytt pensionssystem och försvarsutbyggnad. Trots detta, ägarna ger inte upp. De flyttar produktionen till Danmark, där snustillverkningen fortsätter.
-
2002: Företaget flyttar tillbaka till Sverige, men denna gång till Malmö istället för Göteborg. Fiedler & Lundgren AB återuppstår, nu ägt av Skandinavisk Tobakskompagni A/S och Orlik Tobacco Company A/S.
-
2008: Verksamheten förvärvas av BAT (British American Tobacco).
Fiedler & Lundgrens kärnvärden och anställda
Fiedler & Lundgren värdesätter mångfald och inkludering vilket också återspeglas i företagets sortiment, Bland de 100 anställda finns en blandning av olika bakgrunder och erfarenheter, vilket bidrar till företagets dynamik och framsteg.
Fiedler & Lundgrens snus och varumärken
Fiedler & Lundgren har flera varumärken inom snus, inklusive Lundgrens, Mocca, Granit och Knekt. Idag finns enbart Lundgrens och Granit kvar som aktiva varumärken. Lundgrens snus representerar en blandning av innovation och tradition, med särskilt fokus på perforerade påsar. Mocca framhävde design och passform, medan Granit är en av de mest populära snussorterna med en traditionell framtoning. Knekt, å andra sidan, var ett enkelt, traditionellt snus med ett lägre pris per dosa.
Lundgrens snus
Lundgrens lanserades 2002 och är bland annat känd för sitt omfattande utbud och innovationer som perforerade prillor, förbakad prilla FlexLock™. De har utmanat traditionella snusmärken & omdefinierat smaker.
Köp Lundgrens härGranit
Granit snus, lanserat 2004 av Fiedler & Lundgren i Malmö, utmärker sig med sin innovativa dosdesign och begränsade, men väl genomtänkta sortiment. Snuset har en traditionell, tobaksnära smak med moderna inslag, som varierar i nikotinstyrka.
Köp Granit härKnekt snus
Knekt, ett varumärke från Fiedler & Lundgren, ett snus med en rik tobakssmak och inslag av bergamott. Enkelt och traditionsenligt snus. Knekt fanns som original, white portion och lössnus. Knekt tog ur produktion i början på 2020-talet.
Tillverkas inte längreMocca
Mocca var ett snus med låg nikotinhalt & subtil tobakssmak. Fanns som Mocca Mint & Mocca Lakrits Mini, båda erbjöd långvarig smakrelease i små dosor med extra locket på undersidan. Mocca slutade säljas tidigt 2020-tal.
Tillverkas inte längreSammanfattning
Fiedler & Lundgren, etablerat 1783 av Samuel Fiedler, har haft en betydande resa från att vara en lokal snustillverkare i Sverige till en global aktör i tobaksindustrin. Företaget står ut genom sin förmåga att anpassa sig till förändringar, inklusive Sveriges tobaksmonopol 1915, vilket ledde till att de flyttade till Danmark och lanserade välkända snusmärken.
Fiedler & Lundgrens resa framstår som ett talande exempel på hur företag kan anpassa sig, omforma sig och blomstra trots betydande utmaningar och förändringar. Deras framgångar belyser värdet av uthållighet, innovation och starka varumärken.