Philip Morris International fasar ut Shiro till förmån för ZYN maj 2023

Philip Morris fasar ut Shiro till förmån för ZYN

Philip Morris International (PMI), en ledande aktör inom den globala tobaksindustrin, har offentliggjort sin plan att avveckla varumärket Shiro. Enligt ett uttalande på företagets webbplats i maj 2023 kommer Shiro snart att ersättas av ZYN. “Vi tar ett avsked från SHIRO och välkomnar ZYN. Shiro kommer inom kort att ersättas av ZYN, som i likhet med Shiro erbjuder både samma format, nikotinstyrka och smak. Konsumenterna kommer att hitta ZYN på samma ställen där SHIRO finns tillgängligt idag”, säger företaget i uttalandet.

Shiro snus logo

Shiro, lanserades 2019 av det anrika danska familjeföretaget AG Snus, som har en lång historia inom tobaksindustrin sedan 1864. År 2021 förvärvades AG Snus av PMI, inklusive deras fabrik i Assens samt varumärkena Kapten och Shiro. Shiro är ett innovativt och tobaksfritt alternativ till snus, framtaget för dem som söker en effektiv nikotinupplevelse utan tobak. Produkten, vars namn betyder ‘vit’ på japanska, symboliserar de vita nikotinpåsarna som består av växtfiber blandat med nikotinextrakt. Shiro har blivit känd för sina rena smaker, exempelvis de olika varianterna av Shiro Mint.

Uppdatering 20 maj 2023: Nu finns rekommenderade ersättningsprodukter på respektive Shiro-produktsida.

Zyn logotyp

Den planerade ersättaren, ZYN, lanserades först i Sverige 2016 av Swedish Match. ZYN är en tobaksfri snusprodukt med över tio unika smaker och fyra nikotinstyrkor, tillgängliga i två format – mini och slim. Swedish Match har med ZYN som vision att erbjuda ett högkvalitativt, tobaksfritt alternativ för dagens medvetna konsumenter.

Denna övergång följer PMI:s förvärv av Swedish Match, tillverkaren av ZYN, i maj 2022. Förändringen i varumärkesstrategi är ett viktigt steg i PMI:s strävan att diversifiera sin produktportfölj och investera mer i tobaksfria alternativ.

Övergången markerar en betydande milstolpe i PMI:s ambition att diversifiera sin produktportfölj och stärka sin position inom den snabbväxande marknaden för tobaksfria nikotinprodukter och vitt snus. Framtiden får utvisa hur väl konsumenterna kommer att anpassa sig till den nya produkten och hur detta kommer att påverka företagets ställning på marknaden. Vi på Snuskuriren följer med spänning hur PMIs ägande påverkar Swedish Matchs sortiment.

Författare: Calle

Calle
reporter snuskuriren

Har du tips, frågor eller förslag på något vi ska skriva om? Hör av dig till oss

En tanke om “Philip Morris fasar ut Shiro till förmån för ZYN

  1. Pingback: 4 Exciting Trends That Are Reshaping the Tobacco Industry Today - Globe Echo

Comments are closed.