En nyligen publicerad annons där Snuset.se nämndes innehöll formuleringar som inte levde upp till lagens krav på måttfullhet vid marknadsföring av nikotinprodukter. Annonsen är nu borttagen och e-handelsbolaget har vidtagit flera åtgärder för att undvika att något liknande sker igen.
– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade. Även om felet uppstod i korrekturprocessen är det vårt ansvar som avsändare att säkerställa att marknadsföringen alltid håller högsta standard. Vi har därför agerat omedelbart och skärpt våra interna rutiner, säger Carl Pilo Karth, VD på Snuset.se.
Högre standard än lagen kräver
Sedan starten 2023 har Snuset.se haft en tydlig policy om att inte nöja sig med att enbart följa lagstiftningen. Istället vill bolaget aktivt bidra till att höja ribban i branschen. Ett exempel är dubbel ålderskontroll vid både köp och leverans – en rutin som Snuset.se införde från dag ett, långt innan den blev lagkrav.
– Vårt mål är att vara den mest ansvarsfulla aktören i branschen. Det innebär måttfull kommunikation, att endast vuxna konsumenter har tillgång till våra produkter och att vi hela tiden arbetar för ett starkt konsumentskydd. Vi vill vara en förebild för hur snus och nikotinprodukter kan marknadsföras och säljas på ett tryggt och transparent sätt, fortsätter Carl Pilo Karth.
Nya rutiner för ökad trygghet
Förutom de policys som redan styr företagets marknadsföring inför Snuset.se nu en särskild kontrollfunktion. Den ska granska allt material före publicering och säkerställa att både språk och uttryck är i linje med företagets egna riktlinjer för måttfullhet och ansvarstagande.
– Konsumenter, myndigheter och samhället i stort förväntar sig mer än att vi bara följer lagen. Därför väljer vi att alltid ligga steget före. Vårt ansvar är att visa vägen för en mer hållbar och seriös bransch, avslutar Carl Pilo Karth.
Bransch i förändring
E-handeln med snus och nikotinportioner har vuxit snabbt de senaste åren och konkurrensen mellan aktörerna är hård. Samtidigt har regelverket skärpts, med bland annat krav på dubbel ålderskontroll från 2024.
– När en bransch växer snabbt finns alltid en risk att enskilda aktörer tar genvägar. Vi har valt motsatt väg: att vara extra noggranna och transparenta. På sikt tror vi att det är det enda hållbara för både kunderna och branschen, säger Carl.
Fakta: Snuset.se:s ansvarsrutiner
-
Dubbel ålderskontroll vid både köp och leverans – från starten 2023.
-
Särskild måttfullhet i all marknadsföring.
-
Ny kontrollfunktion för att säkerställa att allt material följer både lag och interna riktlinjer.
-
Fokus på konsumentskydd – trygg handel och endast vuxna kunder.
Calle
reporter snuskuriren
Hur tycker du att snus-branschen sköter sig? Hör av dig!


