Snus på nätet 2024 ¬– ett år av förbättrad konkurrens-artikel

Snus på nätet 2024 ­– ett år av förbättrad konkurrens

När Snuset.se ”öppnade dörrarna” i mars 2023 var det bland annat med målet att öka konkurrensen och förbättra förhållandena för såväl konsumenter som producenter. Ett år senare kan vi se resultatet.

Snus har under det senaste decenniet gått från att vara en trist kioskvara i Sverige till en global online-succé med svenska rötter.  Idag säljs varianter av snus i alla världsdelar med USA och Norden som främsta marknader. Även om den fysiska handeln alltjämt utgör en betydande del är det e-handeln som driver utvecklingen och växer mest.

Men denna utveckling till trots har konkurrensen, framför allt inom försäljningsledet, varit otillräcklig. Bristande konkurrens brukar innebära högre priser för konsumenterna.

Under 2010-talet och de första åren av 20-talet dominerades den svenska marknaden av ett fåtal jättar som blev än färre efter ett antal sammanslagningar. Ett tag såg snus på nätet ut att vara ett oligopol på väg mot att bli ett monopol. Men så blev det inte.

“Ett tag såg snus på nätet ut att vara ett oligopol på väg mot att bli ett monopol”

Med helt nya siffror kan Snuskuriren visa tecken på att trenden har vänt och konkurrensen på nätet är har förbättrats. I en bransch där annonsering är förbjuden är närvaron på Google A och O. I en helt unik datasammanställning kan Snuskuriren visa hur de gamla giganternas dominans har utmanats och nya utmanare tar mark.

Siffrorna i denna första av fyra rapporter visar marknadsandel på Google Q1 2024 jämfört med Q4 2023. Den dominerande E-handlaren inom snus, vitt snus och vape har tappat cirka en femtedel av sin marknadsandel, från drygt 20% Q4 2023 till knappa 17% Q1 2024. 

 

E-handlare inom snus, vitt snus och vape i Sverige – Q1 2024 vs. Q4 2023

Q1 2024 med Q4 2023 inom parentes. Domän/E-handlare Andel
   1 (1)
xxxxxxxxxxx.se 16,7% (20,7%)
   2 (3)
xxxxxxxxxx.com 10,4% (6,9%)
   3 (2)
xxxxxxxxx.se 6,1% (7,6%)
   4 (4)
xxxxxxxxxxxx.se 5,2% (6,1%)
   5 (9)
xxxxxxx.se 3,7% (2,2%)
   6 (10)
xxxxx.com 3,6% (2,0%)
   7 (5)
xxxxxxxxx.se 3,6% (3,5%)
   8 (18)
snuset.se 3,0% (1,2%)
   9 (8)
xxxxxxxxxx.se 2,0% (2,3%)
   10 (6)
xxxxx.se 1,7% (3,3%)

Andel av trafiken relaterad till snus, vitt snus och vape från Google Sverige. Q1 2024 med Q4 2023 inom parentes.

Nummer 2 på listan har nästan fördubblat sin andel. En etablerad e-handlare på plats nummer 3 tappat både placering och andel. På plats 5 till 8 finner vi e-handlare som både dubblerat och tredubblat sin marknadsandel. Snuset.se har ökat sin andel med hela 162%.

Detta skifte är ett tecken på en sundare och mer dynamisk marknad för konsumenterna. Genom att utmana de etablerade jättarna har Snuset.se bidragit till en ökad konkurrens som i sin tur gynnar konsumenterna genom lägre priser och större valfrihet. Snuskuriren kommer fortsätta bevaka konkurrensen online i kommande rapporter. 

Författare: Calle

Calle
Reporter Snuskuriren

Tror du att ökad konkurrens inte leder till billigare snus? Hör av dig!