Idag, den 14 april, firar vi en speciell dag för svensk industri. För 96 år sedan, 1927, lanserade Volvo sin första personbil, Volvo ÖV 4, och sedan dess har de varit en ledande aktör på bilmarknaden. Cirka 100 år tidigare, 1822, såg ett annat svenskt fenomen dagens ljus – ettan snus. Trots att dessa två ikoner kan tyckas ha väldigt lite gemensamt, så delar de en förmåga att stå emot tidens tand.
Så vad är det som gör Volvo och Ettan Lössnus så speciella? Jo, båda har lyckats anpassa sig till förändringar och utvecklingar samtidigt som de har behållit sina kärnvärden och sin identitet. Trots att teknologin har förändrats dramatiskt sedan 1927, så fortsätter Volvo att vara en dominerande aktör på bilmarknaden. På samma sätt har tobaksindustrin genomgått stora förändringar, men Ettan Lössnus är fortfarande en av de mest sålda produkterna.
Genom att anpassa sig till nya behov och krav från kunderna, har både Volvo och Ettan Lössnus lyckats fortsätta vara relevanta och aktuella än idag. Det är en balansakt som kräver både mod och flexibilitet.
Volvo är fortsatt ledande inom säkerhet. Många av oss kommer ihåg reklamfilmer där någon person i vit rock utsätter volvo-bilar för diverse typer av misshandel. Genom åren har dock Volvo vågat chansa och satsa på innovation. 1959 blev Volvo först med trepunktsbälte. Sedan följde bältessträckare, deformationszoner, krockkudde med mera. Volvo är och kommer förbli det självklara valet för familjen.
Ettan lanserades redan 1822 som ett lössnus av extra hög kvalitet. Under nästan 170 år var Ettan uteslutande lössnus. Först 1990 lanserade Svenska Tobaks AB Ettan som portionssnus. Svenska folket ville ha alternativ till bruna fingrar. 2006 kom så en white portion-variant av det klassiska snuset. Trots detta har Ettan lyckats behålla sin unika karaktär och roll i den svenska kulturen.
Så, nästa gång du ser en Volvo på vägarna eller öppnar en dosa med Ettan Lössnus, tänk på deras gemensamma historia och hur de har stått emot tidens tand på olika sätt. Det är imponerande att tänka på hur dessa två svenska ikoner har klarat av att anpassa sig till olika förändringar och utvecklingar, samtidigt som de har behållit sina kärnvärden och sin identitet.
En sista tanke
Sverige har en lång och stolt tradition av innovation och entreprenörskap, och Volvo och Ettan snus är bara två exempel på det. Det finns många andra svenska företag som har haft en liknande framgångsrik resa. Till exempel har svenska företag som Spotify, Klarna och iZettle haft en stor inverkan på den globala teknik- och finansbranschen genom innovativa och nyskapande lösningar.
Nu är det ju så att både Volvo och Swedish Match (som äger Ettan Lössnus) ägs av utländska företag. Kan svenska företag förbli svenska och kan de fortsätta att vara konkurrenskraftiga och bidra till den svenska ekonomin på lång sikt? Svensk innovation och entreprenörskap är det ju inget fel på. Men hur förvaltas det?
Calle
Reporter Snuskuriren
Förvånad, förvirrad eller förbannad? Hör av dig till oss


