Skruf Snus AB
Sedan starten 2002 har Skruf Snus AB utmanat svenskt snus och den svenska snusmarknaden. Med över 300 anställda och en snusfabrik i Sävsjö, Småland, är Skruf Snus AB idag Nordens näst största snusföretag och har ett framgångsrikt fotfäste både i Sverige och Norge. Skruf står bakom kända snusvarumärken så som Knox, Skruf och Smålands Brukssnus samt vitt snus så som Skruf Super White och ZoneX.
Skruf utmanade det svenska snusmonopolet
Genom lanseringen av varumärket Skruf, var företaget ett av de första som utmanade Swedish Matchs monopol på snusmarknaden. Denna utmaning har visat sig vara framgångsrik. Idag säljer Skruf Snus årligen snus för över1,5 miljard i både Sverige och Norge.
Skrufs innovativa och moderna sätt att tänka ledde till skapandet av Knox – Sveriges mest sålda snusvarumärke. Medvetna om att snusvanor ständigt förändras, strävar Skruf Snus efter att förändras med tiden och erbjuda produkter som den moderna snusaren vill ha. Genom att kombinera nyskapande med respekt för tradition, banar de väg för innovationer som vitt snus, samtidigt som de behåller sin tradition att “sätta skruf på tillvaron.”. Med en stark arbetskultur, präglad av småländsk yrkesstolthet och ambition, strävar Skruf Snus AB efter att erövra Norden från sin bas i Sävsjö.
Imperial Brands, Skrufs ägare
Imperial Brands plc, tidigare känt som Imperial Tobacco Group plc, är ett brittiskt multinationellt tobaksföretag baserat i Bristol, England. Företaget är världens fjärde största internationella cigarettföretag i termer av marknadsandel, placerat efter Philip Morris International, British American Tobacco och Japan Tobacco. Dessutom är Imperial Brands världens största tillverkare av finskuren tobak och rullpapper.
Varje år tillverkar Imperial Brands över 320 miljarder cigaretter och driver 51 fabriker globalt. Företagets produkter säljs i över 160 länder, vilket visar på dess omfattande globala räckvidd. Några av företagets mest kända varumärken inkluderar Davidoff, West, Gauloises Blondes, Montecristo, Golden Virginia, Drum, och Rizla. Imperial Brands är noterat på London Stock Exchange där de är det 28e största företaget.
Imperial Tobacco Company bildades 1901 genom sammanslagningen av 13 brittiska tobaks- och cigarettföretag. Dess första ordförande var William Henry Wills från Wills Company. Under 1970-talet diversifierade Imperial Tobacco Company sina verksamheter genom att förvärva olika företag inom restaurangbranschen, livsmedelstjänster och distribution. Företaget bytte därför namn till Imperial Group.
År 2003 förvärvade Imperial Reemtsma Cigarettenfabriken GmbH, världens då fjärde största tobaksföretag. Affären lade till varumärken som Davidoff, Peter Stuyvesant och West till sin portfölj. Företaget fortsatte att expandera genom att gå in på den amerikanska tobaksmarknaden och genom att förvärva flera tobaksföretag. I februari 2016 bytte Imperial sitt namn till “Imperial Brands”.
Sedan 2005 äger Imperial Brands det svenska snusföretaget Skruf Snus AB, vilket breddade dess verksamhet ytterligare. Imperial Brands fortsätter att utveckla och expandera sin verksamhet. Till exempel tog företagets dotterbolag, Imperial Brands Ventures, en andel i Oxford Cannabinoid Technologies 2018, ett företag som är licensierat av den brittiska regeringen att utveckla cannabisbaserade läkemedel.
Tidslinje Skruf Snus AB
Skrufs historia kan i tid inte mäta sig med tobaksbolagen som bildades i början av 1900-talet. Men när det kommer till inflytande och påverkan på det svenska snuset är Skruf Snus AB ett av de viktigaste företagen. Här är en kort tidslinje över företagets historia från starten i början på 2000-talet:
-
2002: Adam Gillberg och Jonas Engwall grundar Skruf Snus AB i Småland, med målet att utmana den svenska snusmarknaden.
-
2003: Skruf lanserar den första vita snusdosan, vilka fram tills dess varit mörka.
-
2004: Skruf expanderar till Norge.
-
2005: Brittiska Imperial Brands köper Skruf Snus AB.
-
2006: Skruf lanserar Knox snus, som snabbt blir en succé och sedermera Sveriges mest sålda snus.
-
2011: För att kunna möta efterfrågan bygger Skruf en ny, modern och större fabrik i Sävsjö.
-
2012: Skruf lanserar Smålands Brukssnus, ett traditionellt snus till ett lågt pris (eller småländskt pris som Skruf uttrycker det).
-
2015: Skruf lanserar sitt första snus med enbart ekologisk tobak på den svenska marknaden.
-
2017: Skruf Snus AB tillverkar och säljer mer än 50 miljoner dosor på ett år.
-
2018: Vitt snus utan tobak lanseras: Skruf Super White.
-
2019: Skruf lanserar sin nya produktserie, Skruf Nyans, med ekologisk tobak och naturnära smaker.
-
2022: Efter två år av produktutveckling lanserar Skruf det andra tobaksfria snuset (vitt snus): Zone X.
Skruf Snus AB snus och varumärken
Skruf Snus, tillsammans med Imperial Tobacco, tillverkar idag en bred portfölj av snusvarumärken, både med och utan tobak.
Skruf, pionjärer inom ekologisk tobak, och Knox, ett av företagets mest framträdande märken, är bara början. Flera unika märken som Smålands Brukssnus, Knox Karaktär och Skruf Super White berikar sortimentet, tillsammans med tobaksfria Zone X.
Skruf
Skruf lanserades 2003 med en vit snusdosa. Ett snus med fokus på kvalitet och hantverk. Skruf, gjort av noggrant utvald tobak och lokalt vatten, var det första märket att endast använda ekologisk tobak 2015.
Köp Skruf härKnox snus
Knox lanserades av Skruf Snus AB 2006 och är idag Sveriges största snusvarumärken. Robust tobakssmak som lössnus, portion, white portion. Finns idag i styrkorna normalt upp till extra starkt.
Köp Knox härKnox Karaktär
I början av 20-talet lanserade Skruf Snus AB Knox Karaktär, en ny produktlinje från Knox med naturnära smaker som hyllar kundernas unika preferenser, utan att kompromissa med Knox kvalitet och trygghet.
Köp Knox Karaktär härSmålands Brukssnus
Lanserad 2012 av Skruf Snus. Smålands Brukssnus en snusserie med traditionell tobakssmak till ett småländskt pris. Smålands kommer i olika format och styrkor, såsom lössnus, vanligt portionssnus och white portion.
Köp Smålands Brukssnus härSkruf Super White
Skruf Super White, vitt snus lanserad 2018 av Skruf Snus, var Skrufs första tobaksfria snus. Innehåller nikotin och växtfibrer och finns i olika format, styrkor och smaker så som mint och bär.
Köp Skruf Super White härZone X
Skruf Snus AB lanserade 2021 sitt andra tobaksfria snus: Zone X. Med en mängd smaker och styrkor, använder Zone X bambufiber för låg rinnighet och långvarig smak- och nikotinrelease. Ett vitt snus i slim-format.
Köp Zone X härBlu Bar vape
Blu Bar vapes lanserades av Skruf Snus AB i Sverige hösten 2023 med engångsvapes med 2 ml e-juice och 20 mg/ml nikotin. 600 puffar och med smaker som Mango Ice, Banana Ice och Kiwi Passionfruit.
Köp Blu Bar vape härSkruf Snus ABs syn på snus: Ett hantverk med passion för kvalitet
Sedan 2002 har Skruf Snus AB i Sävsjö, Småland, varit tillverkningsplatsen för några av Sveriges mest kända snussorter. Även om varje dosa snus från Skruf tillverkas i snusfabriken i Sävsjö börjar resan från tobaksplanta till färdig snus långt bortom de Småländska skogarna.
Tobaken, som utgör största delen av innehållet i snus, odlas på utvalda platser i Afrika, USA och Sydostasien. Plantval och leverantörer väljs med stor omsorg, då tobaken är den centrala ingrediensen i Skruf snus. Skruf strävar efter att inköpa tobak från olika regioner, eftersom varje region bidrar med sin unika karaktär till den slutliga produkten.
Hållbar och hantverksmässig snustillverkning
Eftersom tobaken är den viktigaste delen i snuset lägger Skruf Snus AB stor vikt vid odlingsförhållandena för tobaksbönderna. De ställer höga krav på alla steg i tobaksproduktionen, både när det gäller tobakens kvalitet och böndernas välfärd. Resan från tobaksplanta till färdig prilla är en invecklad process som kräver stor handpåläggning och kontinuerliga kvalitetskontroller.
När tobaksbladen når fabriken förädlas de till ett fint pulver som sedan lagras i silos. Detta blandas med vatten från sjön Vallsjön, salt, smakaromer och tillsatser för att uppnå optimal fuktighet, sälta och smak. Efter pastörisering och smaksättning får snuset vila. Precis som allt annat av hög kvalitet tar det tid för Skruf snus att mogna.
När snuset har mognat packas det i snusdosor. Lössnus packas direkt i dosan, medan portionssnuset förpackas i portioner. Genom hela processen utförs noggranna kvalitetskontroller för att garantera en konsekvent kvalitet.
Sammanfattning
Skruf Snus AB har sedan starten 2002 växt till att bli Nordens näst största snusföretag, med betydande framgångar både i Sverige och Norge. Genom att utmana den tidigare dominerande aktören Swedish Match har Skruf skapat ett starkt varumärke, känd för kvalitet och innovation. Med sin hållbara produktion och kvalitetsmedvetna tillverkningsprocess har företaget visat att snusframställning är mer än bara en produktionslinje – det är ett hantverk, en vetenskap och en passion.
Skruf Snus ägs sedan 2005 av Imperial Brands, ett brittiskt multinationellt tobaksföretag. Företaget är inte bara en viktig spelare på den globala tobaksmarknaden, utan strävar också efter att ständigt förnya sig och förblir ledande inom produktutveckling och innovation. Genom Skruf Snus AB fortsätter Imperial Brands att stärka sin position på den nordiska marknaden.
Sedan grundandet har Skruf genomgått en resa från utmanare till en klassiker i snusvärlden. Genom kontinuerlig innovation och en stark tro på kvalitet och hållbarhet, har Skruf blivit ett företag som kombinerar respekt för tradition med moderna trender, vilket framgår av deras produktutveckling och tillväxtstrategi. Trots framgångarna är Skruf Snus AB långt ifrån nöjda, och framhåller att resan bara har börjat för denna dynamiska och innovativa snustillverkare.