Vårgårda snus går mot strömmen

Vårgårda snus går mot strömmen

Nyhet inom traditionellt snus har kommit att bli ovanliga med åren. Orsaken till detta är inte det att intresset inte finns utan snarare att tillverkarna fokuserar mer på det tobaksfria vita snuset. Det finns dock undantag.

Under Q4 2023 stod traditionellt snus för endast 6% av lanseringarna. Under samma period stod tobaksfritt vitt snus för hela 31%. Resterande utgjordes av engångsvape och nikotinfritt snus.

Under de första fyra månaderna i år (det vill säga fram till 8 april) kom endast 5% av nyheterna från traditionellt snus medan 70% utgjordes av det vita snuset.

Efterfrågan på det tobaksfria vita snuset, även kallat nikotinportioner, har ökat rejält sedan det lanserades för tio år sedan (du kan läsa mer om historien bakom vitt snus här).

Även om traditionellt snus fortfarande är större än vitt snus online ökar vitt snus snabbare. Under Q1 2024 ökade efterfrågan på vitt snus online med 79% jämfört med Q4 2023. Jämför detta med 42% för traditionellt snus.

Det traditionella snuset Vårgårda är ett av undantagen när det kommer till lanseringar. Varumärket lanserades av Nordic Snus (också kända för LD snus) så sent som 2023.

Vårgårda Gryning Vit Portion Under det första året lanserades tre smaker: Vårgårda Skog, Vårgårda Bär och Vårgårda Blom. Under den andra halvan av 2023 kom alla tre i varsin stark variant som innehåller 14 mg nikotin per prilla (jämfört med 10 mg nikotin per prilla hos den normalstarka). Den 8 april 2024 lanserades så den fjärde smaken Vårgårda Gryning.

Inom det vita snuset har vi sett nyheter från bland andra Ace X, Skruf Super White och Zone X. Och fler lär det bli. Om du är intresserad av nytt snus och snusmarknaden i allmänhet rekommenderar jag Snuskurirens djupdykning i lågkonjunkturens snus: Snus i lågkonjunktur.

Författare: Calle

Calle
Reporter Snuskuriren

Saknar du något snus? Hör av dig!